top of page
  • Skribentens bildLLM

Ni fÄngar som har ett hopp

Ni fÄngar

som har ett hopp


Utdrag ur Rosenius samlade skrifter del II

UtgĂ„va nr 4 – Juni 2008 Ni fĂ„ngar som har ett hopp


Sions fÄngar, andligt bundna sjÀlar, som söker och vÀntar efter frÀlsning men aldrig lyckas komma till trons frid och frihet i Herren utan istÀllet lÄnga tider gÄr med samma Àngsliga trÀldomsanda, suckande, arbetande och betungade - detta Àr en företeelse som Àr bÄde mycket allmÀn och mycket ömmande pÄ orter dÀr Guds ord börjat verka.


DÄ ser den ene stÀndigt pÄ sina egna mÄnga och svÄra synder. Han ser att han aldrig kan bli dem kvitt utan bara blir vÀrre och vÀrre. Den andre ser pÄ sitt hjÀrtas hÄrdhet och lÀttsinne. Han ser att han aldrig kan bli rÀtt förkrossad, Ängerfull och uppriktig och att han alltid har kÀrlek till synden. Den tredje har sÄ gruvligt onda tankar, till och med hÀdiska tankar mot Gud och allt heligt. Den fjÀrde Àr medveten om nÄgon sÀrskilt svÄr synd osv.


Av dessa eller liknande orsaker lever de arma sjĂ€larna i stĂ€ndig trĂ€ldom och tĂ€nker: ”Hur skall jag vĂ„ga tillĂ€gna mig Guds nĂ„d – jag, som Ă€r sĂ„dan? Hur kan jag fĂ„ börja tro, sĂ„ lĂ€nge jag inte blivit kvitt detta mitt onda? Omöjligt, omöjligt!” – Vi mĂ„ste medge, att det för allt förnuft Ă€r den allra största orimlighet som finns i vĂ€rlden. DĂ€rför Ă€r det ocksĂ„ det allra största Guds nĂ„ds under, nĂ€r en syndare kan tro en hel benĂ„dning. Det skulle ocksĂ„ verkligen vara den största dĂ„rskap att tro denna benĂ„dning, om vi inte hade en helt annan grund för det Ă€n vad som Ă€r i oss – en grund som vĂ€ger mer Ă€n allt mĂ€nskligt elĂ€nde. TĂ€nk, hur olyckliga vi skulle ha varit, om vĂ„r frĂ€lsning hade berott pĂ„ vĂ„r egen bĂ€ttring!

Men nu frĂ„gar vi med profeten: ”Finns dĂ„ ingen balsam i Gilead, finns dĂ€r ingen lĂ€kare? Varför blir dottern mitt folk inte helat?” (Jer. 8:22) Finns det ingen tillrĂ€cklig försoning i Sion för ett sĂ„ stort elĂ€nde, eller finns dĂ€r ingen FrĂ€lsare? Varför blir Sions fĂ„ngar inte lösta? Finns dĂ€r ingen annan vĂ€g till frĂ€lsning Ă€n att de sjĂ€lva mĂ„ste övervinna sitt onda? – Hör hĂ€r, vad Herrens Ande talar genom profeten: ”NĂ€r det gĂ€ller dig skall jag för ditt förbundsblods skull befria dina fĂ„ngar frĂ„n hĂ„lan dĂ€r inget vatten finns. VĂ€nd Ă„ter till ert fĂ€ste, ni fĂ„ngar som har ett hopp. Ja, i dag förkunnar jag för er att jag skall ge er dubbelt igen.” (Sak. 9:11, 12)


SĂ„ sĂ€ger Herren Kristus sjĂ€lv: ”Herren har smort mig till att predika glĂ€djens budskap för de ödmjuka. Han har sĂ€nt mig att förbinda dem som har ett förkrossat hjĂ€rta, att ropa ut frihet för de fĂ„ngna och befrielse för de bundna, till att predika ett nĂ„dens Ă„r frĂ„n Herren och en hĂ€mndens dag frĂ„n vĂ„r Gud, för att trösta alla sörjande.” (Jes. 61: 1, 2, 3; Luk. 4:18). Varför blir dĂ„ Sions fĂ„ngar inte lösta? Vad Ă€r den egentliga orsaken till att dessa sörjande i Sion, trots allt som förkunnas om Guds stora nĂ„d och förlossningen i Jesus Kristus, Ă€ndĂ„ framsuckar sina dagar i trĂ€ldom och kval? Profeten sĂ€ger: ”VĂ€nd Ă„ter till ert fĂ€ste, ni fĂ„ngar som har ett hopp.” (Sak.9:12) Se, dĂ€r Ă€r felet! De vĂ€nder sig inte till sitt fĂ€ste. De vill inte förmĂ„ sig att genast vĂ€nda sig till sitt fĂ€ste utan ligger fĂ„ngna i hoppet om seger över sitt onda. De hoppas pĂ„ en bĂ€ttre tid, dĂ„ de inte skall vara sĂ„ helt ovĂ€rdiga och elĂ€ndiga.


Vad Ă€r dĂ„ det fĂ€ste som profeten hĂ€r talar om? - HĂ€rliga ord! - SĂ„ kallar profeten vĂ„r FrĂ€lsare. I vers 9 börjar han med orden: ”Fröjda dig storligen, du Sions dotter, jubla, du Jerusalems dotter! Se, din Konung kommer till dig, rĂ€ttfĂ€rdig, segerrik, ödmjuk och ridande pĂ„ en Ă„sna”. (Sak.9:9) DĂ€refter fortsĂ€tter profeten med följande ord: ”För ditt förbunds blods skull skall jag utslĂ€ppa dina fĂ„ngar
. VĂ€nd Ă„ter till ert fĂ€ste, ni fĂ„ngar som har ett hopp.” (Sak.9:11-12) Men dĂ„ svarar en sĂ„dan fĂ„ngen sjĂ€l: ”Hur kan jag vĂ€nda mig till fĂ€stet eller börja tro pĂ„ Kristus, medan jag Ă€nnu Ă€r sĂ„ syndfull eller sĂ„ hĂ„rd, lĂ€ttsinnig och ogudaktig etc.?” SĂ„ Ă€r de hela tiden bara vĂ€nda mot sig sjĂ€lva. Men om man sĂ€ger till dem: ”Du tror inte Guds ord, du gör Gud till en lögnare”, sĂ„ sĂ€ger de: ”Nej, nog tror jag ordet om Kristus, nog tror jag, att hans försoning Ă€r tillrĂ€cklig och hans kĂ€rlek stor; men felet Ă€r hos mig. Det Ă€r mitt hjĂ€rtas hĂ„rdhet, min förskrĂ€ckliga sĂ€kerhet och skrymtaktighet, min gruvliga syndakĂ€rlek m.m. som utgör hela felet.” Ja, sĂ„ mĂ€rker man, att de vĂ€nder sig rakt bort frĂ„n fĂ€stet till sig sjĂ€lva och inte tror Guds vittnesbörd om sin Son, nĂ€mligen att han skall frĂ€lsa oss som helt förtappade. IstĂ€llet vill de nödvĂ€ndigtvis komma till Herren sĂ„som förbĂ€ttrade. De tror inte och ger inte akt pĂ„ vad Kristus sĂ€ger, att de först mĂ„ste bli inympade i honom genom tron. De mĂ„ste alltsĂ„ först sĂ„som ogudaktiga bli rĂ€ttfĂ€rdiggjorda och benĂ„dade, uppfyllda med trons frid och fröjd, innan de kan börja bĂ€ra frukt. (Joh.15) De tror inte, att allt som lagen sĂ€ger, det sĂ€ger den endast för att vĂ„r mun skall tillstoppas och synden â€Ă¶verflöda”. De menar istĂ€llet att det först skall ha blivit nĂ„got bĂ€ttre med dem, innan de fĂ„r vĂ€nda sig till fĂ€stet och ta emot nĂ„d. SĂ„ har du aldrig förstĂ„tt, trott eller givit akt pĂ„ Pauli ord om sin bĂ€ttring: ”och jag dog” (Rom.7:10). Du har, med allt vad du hört om Kristus, Ă€ndĂ„ aldrig förstĂ„tt eller trott vad han har utrĂ€ttat för oss och vad han egentligen vill, nĂ€mligen göra den ogudaktige rĂ€ttfĂ€rdig.

Det Ă€r sant att det Ă€r gruvligt med vĂ„ra synder, vĂ„rt hjĂ€rtas hĂ„rdhet, lĂ€ttsinne och ogudaktighet, men – du Sions dotter, fröjda dig storligen! Din konung Ă€r rĂ€ttfĂ€rdig och segerrik. Allting skulle botas, om du bara lĂ€rde kĂ€nna Kristus. Du skulle mitt i din största uselhet fröjda dig storligen. Det Ă€r sĂ€rskilt nĂ„gra saker som du inte tror och förstĂ„r. Du tror inte att hela vĂ€rldens synder, att ocksĂ„ dina synder redan Ă€r borttagna – i Kristi dödsminut redan helt försonade, utstrukna och borttagna. Du tror inte, att hela vĂ€rldens synder, ocksĂ„ dina synder blev pĂ„ korset sĂ„ verkligt försonade, att de aldrig en minut hindrat din benĂ„dning, utan att en evig nĂ„d och rĂ€ttfĂ€rdighet alltsedan den stunden vĂ€ntat pĂ„ att bli mottagen av dig. Du tror inte att Gud med ett försonat och av kĂ€rlek brinnande hjĂ€rta sett efter dig pĂ„ dina villostigar, sĂ„som efter ett bortkommet barn. Trodde du det, sĂ„ skulle du genast, fylld av salig förödmjukelse och kĂ€rlek springa i hans famn och utropa: ”Min Herre och min Gud!” (Joh.20:28)


För det andra tror du inte, att Kristi blod gÀller för alla synder. Du menar, att det gÀller för nÄgra yttre, avlÀgsna synder, och för vissa mÄttliga synder, men inte för de inre eller för hjÀrtats ondska. Du tror inte att Kristi blod gÀller för mycket svÄra och ohyggliga synder, och inte för de synder som Ànnu finns kvar och Àr starka och mÀktiga. Allt detta beror pÄ att du inte i levande tro inser att Guds Sons blod Àr utgjutet för vÄra synder, för om du trodde det, skulle du försvinna för dig sjÀlv. Du skulle alldeles glömma dig sjÀlv för den förvÄnande storheten av en sÄdan förlossning. Kunde nÄgon rÀtt tro, att Guds Sons blod Àr utgjutet för oss, skulle han alldeles glömma sig sjÀlv och bara försjunka i ett evigt, saligt ÄskÄdande av försoningens under i Kristi blod. MÄ Herren öppna vÄra ögon och föröka vÄr tro!


Vakna dĂ„ och se, hur en stor skara av evangelister, Ă€nglar, profeter och apostlar liksom med en mun vittnat, att Gud sĂ„ Ă€lskade vĂ€rlden, att han utgav sin ende Son till ett försoningsoffer för hela vĂ€rldens synder och att denna försoning verkligen skulle tjĂ€na syndarna till förlossning frĂ„n deras synder och lagens dom. Profeten vittnar hĂ€r: ”För ditt förbundsblods skull skall jag befria dina fĂ„ngar frĂ„n hĂ„lan.” (Sak.9:11) Kristus vittnade i den natt dĂ„ han gick till sitt lidande: ”Mitt blod, förbundsblodet, som Ă€r utgjutet för mĂ„nga till syndernas förlĂ„telse.”(Matt.26:28) Johannes vittnar i sitt 1:a brev: ”Jesu Kristi, Guds Sons, blod renar oss frĂ„n all synd.” (1 Joh.1:7) Aposteln Petrus vittnar i sitt första brev: ”Ni vet ju att det inte var med förgĂ€ngliga ting, med silver eller guld, som ni blev friköpta frĂ„n det meningslösa liv ni Ă€rvt frĂ„n era fĂ€der, utan med Kristi dyrbara blod, som med blodet av ett lamm utan fel och lyte.” (1Petr.2:18) Paulus vittnar: ”Gud beslöt att lĂ„ta hela fullheten bo i honom och genom honom försona allt med sig, sedan han skapat frid i kraft av blodet pĂ„ hans kors – frid genom honom bĂ„de pĂ„ jorden och i himmelen.” (Kol.1:20)

TĂ€nk, nĂ€r en hel lĂ„ng vĂ€rldsĂ„lder, med en av Gud föreskriven offertjĂ€nst, full av otaliga, blodiga offer, i fyra tusen Ă„r förkunnat och mĂ„lat för vĂ€rlden hur ett blodigt offer en gĂ„ng i tidens fullbordan skulle ta bort och försona vĂ€rldens synder! SĂ„ sĂ€ger aposteln i Hebr.10: ”Lagen innehĂ„ller endast en skugga (en ”sinnebild”, kap. 9:9) av det goda som kommer och inte tingen i deras verkliga gestalt. DĂ€rför kan lagen aldrig genom samma offer som stĂ€ndigt Ă„r efter Ă„r frambĂ€rs, fullkomna dem som trĂ€der fram
Ty det Ă€r omöjligt att tjurars och bockars blod skulle kunna utplĂ„na synder. NĂ€r Kristus trĂ€der in i vĂ€rlden sĂ€ger han dĂ€rför: Offer och gĂ„vor begĂ€rde du inte, men en kropp har du berett Ă„t mig. BrĂ€nnoffer och syndoffer gladde dig inte. DĂ„ sa jag: Se, jag har kommit, Gud, för att göra din vilja. I bokrullen Ă€r skrivet om mig
Och i kraft av denna vilja Ă€r vi helgade genom att Jesu Kristi kropp blev offrad en gĂ„ng för alla.” (Hebr.10:1ff) TĂ€nk, du arma, lagbundna mĂ€nniskobarn, vad du vĂ€ger mot detta stora vittnesbörd av en hel lĂ„ng vĂ€rldsĂ„lders otaliga blodiga offer, som alla ropar till dig: Inte du, inte du kan bota den skadan, som heter syndafallet. ”Du Ă€r vĂ€gd pĂ„ en vĂ„g och funnen vara för lĂ€tt.” (Dan. 5:27) Nej, Sion! Gud utslĂ€pper genom Kristi förbunds blod sina fĂ„ngar ifrĂ„n hĂ„lan dĂ€r det inte finns nĂ„got vatten.


Gör nu hĂ€r en sund slutsats! Har du förstĂ„tt, att Gud genom alla dessa vittnesbörd förkunnat för oss, att han utgivit sin ende Son till ett blodigt offer för vĂ„ra synder. SĂ€g, Ă€r synderna dĂ„ inte tillrĂ€ckligt försonade? Är inte hela vĂ€rldens synder redan försonade? Eller gĂ€ller inte Kristi blod för alla synder? Har Kristus utgjutit sitt blod bara för de trogna och bara för vissa mindre synder? Luther sĂ€ger: ”Kristus har sannerligen inte utgjutit sitt blod bara för tĂ€nkta och uppdiktade synder, utan ocksĂ„ för riktiga och verkliga synder; och inte endast för smĂ„, utan ocksĂ„ för mycket stora och svĂ„ra synder, inte bara för gamla och övervunna, utan ocksĂ„ för synder som Ă€nnu Ă€r starka, mĂ€ktiga och hĂ€rskande!” Var skulle vi annars fĂ„ hjĂ€lp och försoning för dessa hĂ€rskande och mĂ€ktiga synder? Var skulle vi fĂ„ kraft till att övervinna och döda synden, om vi inte först genom tron fick förlĂ„telsens tröst och fröjd, som Ă€r vĂ„r enda kraft till att övervinna de mĂ€ktiga synderna? Vi mĂ„ste ju först fĂ„ förlĂ„telse och frid och fröjd i den helige Ande, innan vi kan fĂ„ kraft att underkuva synden. MĂ„ Gud bevara oss för att förminska kraften av Guds Sons blod! Skulle inte Guds Sons blod ”rena oss frĂ„n all synd”? SĂ„ sĂ€ger Herren Gud: ”Kom, lĂ„t oss gĂ„ till rĂ€tta med varandra
 Om era synder Ă€n Ă€r blodröda, skall de bli snövita, om de Ă€n Ă€r röda som scharlakan, skall de bli vita som ull.” (Jes. 1:18).


Men vi tillĂ€gger ytterligare: Kristus har sannerligen inte utgjutit sitt blod för bara yttre synder, utan ocksĂ„ för hjĂ€rtats gruvliga ogudaktighet, hĂ„rdhet skrymtaktighet och syndalusta. Annars skulle han bara vara en halv FrĂ€lsare. Var skulle vi annars fĂ„ hjĂ€lp och försoning för detta inre syndavĂ€sende? Nej, hans sjĂ€l har arbetat och hans hjĂ€rta har blivit stunget för att vi skulle fĂ„ se, hur Ă€ven sjĂ€lens och hjĂ€rtats orenlighet och ondska försonades. Allt Ă€r försonat, allt Ă€r fullkomnat! ”Allt Ă€r fĂ€rdigt. Kom till bröllopet!” (Matt.22:4) – ”Men jag Ă€r inte sĂ„ förkrossad och Ă„ngerfull, som jag borde”, sĂ€ger du. – Se i örtagĂ„rden, dĂ€r Kristus Ă€ngslas och kvider för vĂ„ra synder, se dĂ€r den enda förkrosselse och syndasorg som gĂ€ller för Gud. Och vad angĂ„r vĂ„r bĂ€ttring, Ă„nger och hela nĂ„dens ordning, skall du en gĂ„ng lĂ€ra, att alltsammans Ă€r fullbordat och förenar sig i en enda punkt, nĂ€mligen att du Ă€r olycklig över dina synder och över ditt hjĂ€rtas ondska och nu endast söker frĂ€lsning i Kristi försoning. Se, dĂ€r Ă€r bĂ€ttringen och nĂ„dens ordning! Ty allting Ă€r i Kristus. Allt annat Ă€r ett intet. ”Den som har Sonen har livet.” (1 Joh.5:12) Kan ditt hjĂ€rta finna sin tillflykt och frid i Kristus, sĂ„ Ă€r allt riktigt med nĂ„dens ordning. ”Kristus Ă€r lagens slut till rĂ€ttfĂ€rdighet för var och en som tror.” (Rom.10:4)

Du skall dĂ€rför mĂ€rka, att det nu kan stĂ„ till med dig hur som helst, du kan vara en trogen eller en otrogen, en Judas eller en Johannes. Om du nu bara vĂ€nder Ă„ter till ditt fĂ€ste, bekĂ€nner din synd och söker försoning endast i Kristi blod, sĂ„ Ă€r allting genast vĂ€l, och du blir genast klĂ€dd i den bĂ€sta klĂ€dnaden. SĂ„ grova synder kan du omöjligt ha, att inte Guds Sons blod rikligen försonat dem. SĂ„ ohygglig syndare kan du omöjligt vara, att inte Guds Sons blod gĂ€ller Ă€ven för dig. Det Ă€r en försoning, som ”evigt gĂ€ller” för Gud. Du skall aldrig glömma att all synd redan Ă€r dyrt borttagen, att Guds hjĂ€rta redan Ă€r försonat och blidkat, brinnande av kĂ€rlek och lĂ€ngtan efter att fĂ„ göra dig gott, att fĂ„ ge dig ”nĂ„d för nĂ„d”. Men ocksĂ„ detta Ă€r en sak som du inte tror och dĂ€rför Ă€r ditt hjĂ€rta kallt och dött. Du tror inte vĂ„r Guds och Kristi kĂ€rlek! Böj dĂ€rför dina knĂ€n inför vĂ„r Herre Jesu Kristi Fader och bed om nĂ„d att med alla heliga begripa vad bredden och lĂ€ngden och höjden och djupet Ă€r och lĂ€ra kĂ€nna Kristi kĂ€rlek som övergĂ„r kunskapen. FörstĂ„r du inget av hans hjĂ€rta, dĂ„ han kommer och blir ett mĂ€nniskobarn för oss och sedan lider och dör för oss? Bed Gud om öppnade sinnen! FörstĂ„r du inget av hans kĂ€rlek, nĂ€r du ser honom vid Jakobsbrunnen först hungrig skicka efter mat men sedan inte behöva Ă€ta av glĂ€dje över att ha frĂ€lst den syndiga samaritiskan? FörstĂ„r du inget av hans kĂ€rlek, dĂ„ hans milda ansikte börjar grĂ„ta, nĂ€r han fĂ„r se staden, det obotfĂ€rdiga Jerusalem, vars barn han hade velat församla, sĂ„som hönan samlar sina kycklingar under sina vingar fast de inte vill det? ”Och Jesus grĂ€t.” FörstĂ„r du inget av hans hjĂ€rtas kĂ€rlek, dĂ„ han liknar sig vid den förlorade sonens fader och sĂ€tter samman bilden just sĂ„, att dĂ„ sonen var lĂ„ngt ifrĂ„n, sĂ„g hans fader honom och sprang emot honom, föll honom om halsen och kysste honom och sa: ”Nu mĂ„ste vi fröjda oss och vara glada, ty denne din bror var död men har fĂ„tt liv igen.” (Luk.15:32)Är detta meningslösa ord av vĂ„r FrĂ€lsare? O, har du inte av allt förstĂ„tt, att han har ett hjĂ€rta som brinner av idel kĂ€rlek och förbarmande, inte mot vĂ€rdiga, heliga, utan mot syndare? Om Herren Jesus ocksĂ„ tycks vara alldeles obeveklig och aldrig vill hjĂ€lpa dig, ser du inte hur den kananeiska kvinnan fick vara med om samma sak, och Ă€ndĂ„ lĂ„g det bara kĂ€rlek bakom Jesu handlande. Även Paulus fick förgĂ€ves bedja om förlossning frĂ„n en satans Ă€ngel. Men lĂ„g det inte bara nĂ„d och trohet bakom Guds handlande? ”Min nĂ„d Ă€r nog för dig”, sade Herren. (2 Kor.12:9)


Det behövs, ja det Ă€r alldeles nödvĂ€ndigt, att det onda fĂ„r plĂ„ga oss till dess vi lĂ€rt att vara nöjda endast med nĂ„d. Om vi först fick förlossning och helgelsekraft och sedan förlĂ„telse, skulle aldrig Lammets blod bli högt vĂ€rderat. DĂ„ skulle vi aldrig lĂ€ra oss att förstĂ„ och vĂ€rdera försoningen utan bara bli sjĂ€lvheliga farisĂ©er. Förneka dĂ€rför inte Kristi kĂ€rlek, förakta inte försoningsblodet, fastĂ€n du sjĂ€lv Ă€nnu inte fĂ„tt förlossning frĂ„n det onda och inte kĂ€nner dig stark och helig. Nej, lĂ„t Guds nĂ„d vara nog för dig. Var salig endast med nĂ„den och sĂ€g sedan, om inte denna ödmjuka tro skaffade mer gott i ditt hjĂ€rta Ă€n allt annat. ÄndĂ„ skall du i alla dina livsdagar fĂ„ lĂ€ra dig att vara nöjd med bara nĂ„d. Blir din helighet ett villkor, dĂ„ sjunker du genast ner i allt elĂ€nde. DĂ€rför blir det i alla tider en viktig regel:

”Fly först till Jesus, tigg om nĂ„d,

Mot synden skall vĂ€l sen bli rĂ„d.”

”VĂ€nd Ă„ter till ert fĂ€ste, ni fĂ„ngar som har ett hopp.” (Sak.9:12) Vi upprepar Ă€nnu en gĂ„ng: Det Ă€r hela din olycka, att du inte genast vĂ€nder tillbaka till fĂ€stet utan vĂ€nder dig till tusen andra hĂ„ll och tĂ€nker, försöker, bidar och hoppas – hoppas pĂ„ allt annat. Ja, du ligger fĂ„ngen, bidar och vĂ€ntar pĂ„ nĂ„got mĂ€rkvĂ€rdigt, som Ă€nnu skall försiggĂ„ i ditt eget hjĂ€rta, nĂ„gon förlossning, som dĂ€r skall ske – förlossning frĂ„n nĂ„gon viss synd, frĂ„n de onda tankarna, frĂ„n hĂ„rdheten, lĂ€ttsinnet, maktlösheten. DĂ€remot stĂ„r förlossningen i Kristus Jesus i den dunkla bakgrunden. Ja, dĂ€r Ă€r felet! Otaliga, alldeles oĂ€ndliga Ă€r de villkor och förbehĂ„ll, som man dĂ„ funderar pĂ„ och som gör att man ligger fĂ„ngen. Men att ”Guds Son för oss dödde och allt dĂ€ri bestod, att nĂ„dens kĂ€lla flödde, lĂ„ngt mer Ă€n syndens flod, och det för alla syndare” – det Ă€r inget för sjĂ€len. Det far man hastigt över! O, vakna dĂ„ och besinna detta enda och evigt stora som gĂ€ller – att hela vĂ€rldens synder redan Ă€r borttagna, att Gud redan Ă€r försonad och blidkad och brinner av idel kĂ€rlekslĂ€ngtan att fĂ„ ge dig nĂ„d för nĂ„d.

TĂ€nk pĂ„ att alla de bekymrande ord som Gud talar, som fordrar nĂ„got av oss och dĂ€rför Ă€r lagens ord, endast har till syfte att ”var mun skall stoppas till och hela vĂ€rlden stĂ„ med skuld inför Gud”. (Rom.3:19) Alla dessa bekymrande ord Ă€r riktade endast till fria, sorglösa gudsföraktare, som aldrig frĂ„gar efter himmelen, eller till sĂ€kra skrymtare och egenrĂ€ttfĂ€rdiga farisĂ©er, som sjĂ€lva tror sig förtjĂ€na himmelen – men inte alls till arma syndare, som sjĂ€lva straffar och dömer sig, som gĂ€rna ville ha bĂ„de bĂ€ttring och tro, Ă„nger och bön m.m. men aldrig finner dessa hos sig sĂ„som de önskade. O, för dem gĂ€ller idel nĂ„d, idel kĂ€rlek och förlĂ„telse! ”VĂ€nd Ă„ter till ert fĂ€ste, ni fĂ„ngar som har ett hopp. Ja, i dag förkunnar jag för er att jag skall ge er dubbelt igen.” (Sak.9:12) SĂ„ sĂ€ger Herren genom profeten. Redan i dag, ja redan i dag förkunnar han dig samma nĂ„d! Redan i dag predikar han förlossning för de fĂ€ngslade.


Vi hör nu under passionstiden sĂ„ mycket förkunnas om Kristi lidande och följer vĂ„r FrĂ€lsare i hans lidande. Vi ser honom svettas blod i örtagĂ„rden och hör honom pĂ„ korset utropa: ”Det Ă€r fullbordat!” (Joh.19:30) Vi ser honom pĂ„ grund av sin försoning pĂ„ ett ögonblick benĂ„da sjĂ€lva rövaren och tillsĂ€ga honom hela den saliga frukten av sin död med denna ljuvliga försĂ€kran: ”I dag skall du vara med mig i paradiset.” (Luk.23:43)


Borde vi dĂ„ inte upphöra med att vĂ€nta i otro och genast fly till hans famn? Borde vi inte i allt detta se hans utstrĂ€ckta armar Ă€ven mot oss och höra dessa ord av hans mun: ”I dag förkunnar jag
” ”Kom till mig, alla ni som arbetar och bĂ€r pĂ„ tunga bördor, sĂ„ skall jag ge er vila”. ( Matt.11:28) Ja, Ă€nnu en gĂ„ng: ”Ni fĂ„ngar som har ett hopp”! (Sak.9:2) Varför dröjer ni med att vĂ€nda Ă„ter till fĂ€stet? Skall ni sjĂ€lva bli vĂ€rdigare eller skall Gud bli nĂ„digare? Nej, vĂ€nd Ă„ter till fĂ€stet – redan i dag – tag det stora viktiga steget att begĂ€ra en hel benĂ„dning och bli upptagna i hans förbund, av alldeles oförtjĂ€nt nĂ„d, endast för Hans blods skull. O, tag det stora steget i dag – och du skall veta, att Ă€nnu ingen enda fattig syndare har tagit det steget förgĂ€ves. TĂ€nk inte pĂ„ en lĂ„ng bön. Se hur kort rövaren bad men fick genast det tröstande svaret: ”I dag skall du vara med mig i paradiset.” (Luk.23:43)

Men ett skall du vakta dig för, sĂ„som för döden, nĂ€mligen att söka svaret i ditt eget hjĂ€rta, i din kĂ€nsla. Nej, se svaret i Guds eget ord! Tag svaret med rövaren! DĂ€r ser du vilket svar du fĂ„r. Tag svaret hĂ€r av Guds egen tillsĂ€gelse: ”I dag förkunnar jag för er att jag skall ge er dubbelt igen”. MĂ€rk: ”dubbelt igen”, d.v.s. sĂ„som det stĂ„r i Jes. 40:2: ”att dess missgĂ€rning Ă€r försonad, och att det har fĂ„tt dubbelt igen av Herrens hand för alla sina synder”. Det heter ”nĂ„d och Ă„ter nĂ„d” (Joh.1;16) – bĂ„de ”rĂ€ttfĂ€rdighet och starkhet”. Prisad vare Gud! Amen


Detta hÀfte kan bestÀllas gratis hos:

Luthersk Litteratur-Mission, Box 39, 911 21 VÀnnÀs

info@llm.nu

2 visningar0 kommentarer

Senaste inlÀgg

Visa alla
bottom of page